❌

Reading view

There are new articles available, click to refresh the page.

KUSH ËNDËRRON MË SHUMË?

Poezi nga: Fernando Pessoa
PĂ«rktheu: Elona Caslli

Kush ëndërron më shumë, më thua?
Ai që bie në ujdi me botën,
apo ai që humbet në ëndrra?
ÇfarĂ« Ă«shtĂ« e vĂ«rtetĂ« ose çfarĂ« Ă«shtĂ« mĂ« e vĂ«rtetĂ«?
GĂ«njeshtra e realitetit,
apo gënjeshtra e ëndrrës?
Kush është më larg nga e vërteta?
Ai që sheh të vërtetën në hije,
apo ai që sheh shkëlqimin e ëndrrës?
Njeriu që ndihet mirë kur e ftojnë për të festuar,
apo ai që ndihet i huaj brenda festës?

The post KUSH ËNDËRRON MË SHUMË? appeared first on Telegrafi.

Për të kuptuar përshkallëzimin në Liban, duhet të marrim parasysh atë që mendojnë izraelitët

Nga: John Jenkins / The Guardian
PĂ«rkthimi: Telegrafi.com

Nuk mund të themi se nuk e dinim që do të ndodhte ky përshkallëzim i fundit midis Izraelit dhe Hezbollahut. Ka pasur konflikt mes Izraelit, Hezbollahut, Iranit dhe paraushtarakëve shiitë të Irakut, të paktën që nga viti 2015. Shkaku ishte përpjekja e Iranit për të zgjeruar praninë e tij fizike dhe atë të aleatëve të tij në të gjithë Sirinë dhe Libanin, deri në Lartësitë e Golanit.

Forca ajrore izraelite ka tentuar vazhdimisht të ndërpresë furnizimet iraniane me raketa dhe municione të tjera nga Iraku, përmes Sirisë, për Hezbollahun në veçanti. Ka pasur disa suksese. Megjithatë, asnjëra prej këtyre nuk e ka ndaluar Hezbollahun të forcohet, pasi ka fituar raketa më të sofistikuara dhe më të sakta, si dhe përvojë të rëndësishme luftarake duke luftuar në Siri në anën e regjimit të Assadit.

Ajo qĂ« ka ndryshuar tani janĂ« kalkulimet izraelite. NjĂ« shumicĂ« dĂ«rrmuese e hebrenjve izraelitĂ« janĂ« pesimistĂ« nĂ« lidhje me potencialin pĂ«r njĂ« marrĂ«veshje qĂ« do t’i jepte fund konfliktit nĂ« GazĂ«. ËshtĂ« shkatĂ«rruar besimi qĂ« ata mund tĂ« kenĂ« pasur, se negociatat do tĂ« sillnin paqe tĂ« qĂ«ndrueshme. Pothuajse Ă«shtĂ« e sigurt se kryeministri Benjamin Netanyahu ka arsye politike pĂ«r tĂ« zgjatur konfliktin. MegjithatĂ«, ndĂ«rkohĂ« qĂ« shumica e izraelitĂ«ve ndoshta do tĂ« dĂ«shironin njĂ« kryeministĂ«r tjetĂ«r, shumica nuk duan tĂ« ndalojnĂ« luftĂ«n derisa tĂ« besojnĂ« se Hamasi dhe, veçanĂ«risht, Hezbollahu – i cili veprimet e tij i ka lidhur drejtpĂ«rdrejt me GazĂ«n – janĂ« neutralizuar si kĂ«rcĂ«nime serioze.

Kjo ndodh sepse ata e shohin Iranin që qëndron pas të dy grupeve, si të përkushtuar për shkatërrimin e tyre. Ata mendojnë se fjalët e bukura të kryeministrit të ri iranian, Masoud Pezeshkian, dhe të ministrit të tij të Jashtëm, Abbas Araghchi, në Nju-Jork këtë javë, janë thjesht një shembull tjetër i deklaratave të pasinqerta. Ata e dinë se Izraeli, si i vetëm, nuk mund ta ndalojë konfliktin e zgjatur të Iranit kundër tyre. Megjithatë, nëse të paktën mund të çaktivizojnë Hezbollahun dhe të largojnë Hamasin si forcë ushtarake në Gazë, atëherë do ta kenë reduktuar kërcënimin në përmasa të menaxhueshme.

MĂ« kujtohet qartĂ« aktiviteti i furishĂ«m nĂ« OKB-nĂ« nĂ« Nju-Jork gjatĂ« Krishtlindjeve dhe Vitit tĂ« Ri 2008-2009, ndĂ«rsa aleatĂ«t perĂ«ndimorĂ« kĂ«rkonin tĂ« krijonin njĂ« armĂ«pushim pĂ«r t’i dhĂ«nĂ« fund luftĂ«s nĂ« Gaza. IzraelitĂ«t ishin thellĂ«sisht tĂ« pakĂ«naqur qĂ« njĂ« rezolutĂ« pĂ«r armĂ«pushim u miratua nĂ« KĂ«shillin e Sigurimit, dhe ata nuk kishin kohĂ« – siç e shihnin ata – pĂ«r tĂ« pĂ«rfunduar punĂ«n. Por, ajo qĂ« ata mendonin si “pĂ«rfundim tĂ« punĂ«s” mĂ« 2009 ishte çështje e veprimeve tĂ« kufizuara ndĂ«shkuese pĂ«r tĂ« parandaluar eskalimet. PavarĂ«sisht kostos sĂ« tmerrshme njerĂ«zore tĂ« kĂ«tij konflikti dhe dĂ«mit masiv tĂ« pozitĂ«s sĂ« Izraelit nĂ« nivel ndĂ«rkombĂ«tar dhe rajonal, shumica e izraelitĂ«ve mendojnĂ« se kĂ«tĂ« herĂ« kĂ«rcĂ«nimi Ă«shtĂ« me tĂ« vĂ«rtetĂ« ekzistencial.

Pjesa qĂ« mungon nĂ« gjithĂ« kĂ«tĂ«, natyrisht, Ă«shtĂ« ashtu siç David Petraeus pyeste pĂ«r Irakun: “Si pĂ«rfundon kjo?” Degradimi i Hezbollahut si forcĂ« luftarake Ă«shtĂ« njĂ« gjĂ«. ËshtĂ« nĂ« thelb ajo qĂ« Forcat e Mbrojtjes sĂ« Izraelit u pĂ«rpoqĂ«n tĂ« bĂ«nin nĂ« rrethana tĂ« ndryshme nĂ« vitin 1982. Izraeli mund t’i fitojĂ« ato beteja. Por, nĂ« fund, nuk mund ta fitojĂ« luftĂ«n nĂ«se nuk ka njĂ« zgjidhje politike.

JanĂ« dy elemente kyçe pĂ«r kĂ«tĂ«. NjĂ«ra Ă«shtĂ« heqja ose neutralizimi i kĂ«rcĂ«nimit ekzistencial tĂ« vĂ«rtetĂ« nga Irani. Kjo, nĂ« praktikĂ«, nĂ«nkupton neutralizimin afatgjatĂ« tĂ« Hezbollahut. E dyta Ă«shtĂ« vetĂ«vendosja palestineze – e cila duhet tĂ« ndodhĂ« qĂ« gjĂ«rat mĂ« tĂ« rĂ«ndĂ«sishme nĂ« rajon (veçanĂ«risht diversifikimi ekonomik, zhvillimi dhe integrimi, luftimi i ekstremizmit dhe zgjidhja e krizĂ«s klimatike) tĂ« jenĂ« tĂ« arritshme.

Irani nuk dĂ«shiron njĂ« luftĂ« tĂ« madhe. Mendon se po fiton luftĂ«n pĂ«rmes fĂ«rkimeve, prandaj pse tĂ« rrezikojĂ«? As Hezbollahu nuk e dĂ«shiron vĂ«rtet njĂ« gjĂ« tĂ« tillĂ« – veçanĂ«risht nĂ«se Izraeli shmang gabimin e vendosjes sĂ« trupave. Izraeli, gjithashtu, ndoshta do tĂ« preferonte ta shmangte njĂ« gjĂ« tĂ« tillĂ«. Prej vitesh Ă«shtĂ« pĂ«rgatitur pĂ«r luftĂ« me Hezbollahun dhe ka njĂ« sĂ«rĂ« opsionesh qĂ« mund t’i pĂ«rdorĂ« pĂ«rveç pushtimit. MegjithatĂ«, e gjithĂ« kjo nuk do tĂ« ndalojĂ« domosdoshmĂ«risht njĂ« luftĂ« tĂ« pĂ«rgjithshme.

Iranit dhe Hezbollahut, nĂ« veçanti, do t’u duhet tĂ« llogarisin se sa dĂ«me mund tĂ« durojnĂ« pa humbur kapacitetin kritik dhe prestigjin. Izraeli duhet tĂ« jetĂ« i sigurt se mund tĂ« kthejĂ« 80 mijĂ« qytetarĂ« izraelitĂ« nĂ« veri, pa frikĂ«n se do tĂ« lĂ«ndohen. Problemi me shkallĂ«t e pĂ«rshkallĂ«zimit Ă«shtĂ« se ato zakonisht u mungojnĂ« disa hallka: gjithçka qĂ« do tĂ« duhej nĂ« kĂ«tĂ« kohĂ« Ă«shtĂ« qĂ« njĂ« raketĂ« balistike tĂ« godasĂ« njĂ« fabrikĂ« amoniaku, pĂ«r shembull nĂ« Haifa, ose dikush tĂ« pĂ«rpiqet tĂ« vrasĂ« njĂ« ministĂ«r tĂ« lartĂ«. Nuk Ă«shtĂ« e qartĂ« pĂ«r mua nĂ«se MbretĂ«ria e Bashkuar (ose ndoshta dikush tjetĂ«r) mund tĂ« ndikojĂ« nĂ« kĂ«to kalkulime.

Fjalët e bukura në OKB nuk vlejnë më. Dhe, siç e kemi parë me marrëveshjen e fundit të armëve dhe shpalljen e vendosjeve të reja detare, administrata e Bidenit thjesht nuk do ta braktisë Izraelin ndërsa është në luftë. Por, ajo që mund të bëjmë është të mendojmë urgjentisht se ku duam të jemi kolektivisht pas pesë vitesh dhe të punojmë në detaje shumë më të mëdha sesa jemi mësuar, duke ndryshuar mënyrën që na ka sjellë këtu.

Kjo nuk ka tĂ« bĂ«jĂ« vetĂ«m me ShBA-nĂ« dhe aleatĂ«t e saj perĂ«ndimorĂ«. KĂ«tĂ« herĂ«, shtetet e Gjirit – dhe mbi tĂ« gjitha Arabia Saudite – do tĂ« jenĂ« aktorĂ«t kryesorĂ«. Çmimi i normalizimit me Izraelin nuk Ă«shtĂ« ulur. Por, ky çmim Ă«shtĂ« rritur. Ai me siguri do tĂ« pĂ«rfshijĂ« kontrollin efektiv tĂ« Iranit dhe aleatĂ«ve tĂ« tij, si dhe njĂ« pĂ«rgjigje pĂ«r shtetĂ«sinĂ« reale, jo thjesht deklarative, palestineze. KĂ«tĂ« herĂ« duhet ta bĂ«jmĂ« tĂ« funksionojĂ«. PĂ«rndryshe, dhimbja qĂ« po shohim tani nuk do tĂ« largohet aq lehtĂ«. Ajo do tĂ« rritet. /Telegrafi/

 

The post Për të kuptuar përshkallëzimin në Liban, duhet të marrim parasysh atë që mendojnë izraelitët appeared first on Telegrafi.

A mund tĂ« jenĂ« makineritĂ« mĂ« “tĂ« vĂ«rteta” se njerĂ«zit?

Nga: John Thornhill / The Financial Times
PĂ«rkthimi: Telegrafi.com

ËshtĂ« thĂ«nĂ« se e vĂ«rteta Ă«shtĂ« njĂ«jĂ«s, ndĂ«rsa gĂ«njeshtrat janĂ« shumĂ«s, duke i dhĂ«nĂ« kĂ«shtu dezinformimit njĂ« avantazh tĂ« padrejtĂ« numerik. Por, a Ă«shtĂ« vĂ«rtet e vĂ«rteta njĂ«jĂ«s?

Merrni parasysh ngjarjet e jetĂ«s sonĂ«. Cili version Ă«shtĂ« mĂ« i vĂ«rtetĂ«? TĂ« dhĂ«nat zyrtare qĂ« pĂ«rfshihen nĂ« CV-nĂ« tonĂ« apo nĂ« profilin e LinkedIn-it? Apo ajo qĂ« ne i themi vetes? Apo ato qĂ« miqtĂ« dhe familjarĂ«t tanĂ« thonĂ« pĂ«r ne pas shpinĂ«s? TĂ« gjitha mund tĂ« jenĂ« njĂ«kohĂ«sisht tĂ« vĂ«rteta – ose mashtruese.

NĂ« filmin Eno – tĂ« cilin e pashĂ« javĂ«n e kaluar – Ă«shtĂ« eksploruar nĂ« mĂ«nyrĂ« brilante ideja se tĂ« vĂ«rteta tĂ« shumta mund tĂ« nxirren nga i njĂ«jti material. Bazuar nĂ« jetĂ«n e producentit shumĂ« tĂ« talentuar tĂ« muzikĂ«s, Brian Eno, dokumentari gjenerohet automatikisht nga njĂ« makineri dhe ndryshon sa herĂ« qĂ« shfaqet.

Sipas krijuesve tĂ« filmit, ka 52 kuintilionĂ« versione tĂ« mundshme tĂ« tij, tĂ« cilat mund tĂ« krijojnĂ« “njĂ« set vĂ«rtet tĂ« madh filmash”. Ky eksperiment artistik na flet shumĂ« pĂ«r natyrĂ«n e krijimtarisĂ« dhe pluralitetin e sĂ« vĂ«rtetĂ«s nĂ« epokĂ«n e mediave gjeneruese.

Për ta bërë filmin, producenti Gary Hustwit dhe teknologu kreativ Brendan Dawes, digjitalizuan më shumë se 500 orë video, intervista dhe regjistrime të Enos. Nga ky arkiv që përfshin 50 vjet të krijimtarisë së Enos, duke punuar me artistë dhe grupe si Talking Heads, David Bowie dhe U2, dy redaktorët krijuan 100 skena. Krijuesit e filmit shkruan një softuer që gjeneronte skena hyrëse dhe përmbyllëse me Enon dhe që përshkruante një strukturë të përafërt me tri akte. Ata më pas e lanë softuerin të punojë lirshëm në këtë arkiv dixhital, duke bashkuar skena dhe regjistrime të ndryshme, për të gjeneruar një film 90-minutësh.

KritikĂ«t nĂ« pĂ«rgjithĂ«si e konsiderojnĂ« filmin – ose filmat – si tĂ« çuditshĂ«m dhe bindĂ«s, ashtu si vetĂ« Eno. Mund tĂ« duket pak e rastĂ«sishme, mĂ« thotĂ« Dawes, por audienca ende ka qenĂ« nĂ« gjendje tĂ« mbĂ«rthejĂ« pĂ«rbĂ«rĂ«sit dhe tĂ« ndĂ«rtojĂ« njĂ« rrĂ«fim nĂ« mendjen e tyre. VetĂ«m se “gatimin e bĂ«n publiku”, shton ai.

Versioni qĂ« pashĂ« ishte njĂ« pĂ«rzierje magjepsĂ«se intervistash dhe regjistrimesh, me disa ndĂ«rthurje tĂ« dhĂ«mbĂ«zuara, por me njĂ« vijĂ« tĂ« qartĂ« narrative. Isha veçanĂ«risht i intriguar nga njĂ« seksion ku Eno foli pĂ«r konceptin e “skenisĂ«â€. Eno i ka rezistuar prej kohĂ«sh idesĂ« se krijimtaria Ă«shtĂ« rezultat i njĂ« gjeniu tĂ« vetĂ«m; pĂ«rkundrazi, Ă«shtĂ« produkt i inteligjencĂ«s kolektive shoqĂ«rore, ose skenisĂ«. “Filmi Ă«shtĂ« mishĂ«rimi i kĂ«saj ideje tĂ« skenisĂ«â€, thotĂ« Dawes.

Hustwit dhe Dawes tani kanë nisur një kompani të quajtur Anamorph për të aplikuar softuerin e tyre gjenerues në lloje të tjera përmbajtjesh. Studiot e Holivudit, agjencitë e reklamave dhe kompanitë sportive janë klientët e synuar. Por, Dawes thekson se ata po përdorin softuerin e tyre origjinal për të riimagjinuar në mënyra unike përmbajtjen ekzistuese të krijuar nga njeriu; ata nuk po përdorin modele gjeneruese të AI-së [inteligjenca artificiale], siç është GPT-4 e OpenAI-së, për të gjeneruar përmbajtje alternative.

MegjithatĂ«, pĂ«rdorimi gjithnjĂ« e mĂ« i pĂ«rhapur i modeleve gjeneruese tĂ« AI-sĂ«, shton pyetje tĂ« tjera nĂ« lidhje me vĂ«rtetĂ«sinĂ«. ËshtĂ« shkruar shumĂ« pĂ«r mĂ«nyrĂ«n sesi modelet e mĂ«dha mund tĂ« gjenerojnĂ« jo tĂ« vĂ«rteta dhe tĂ« “halucinojnĂ«â€ faktet. Kjo paraqet njĂ« pengesĂ« tĂ« madhe nĂ«se njĂ« pĂ«rdorues dĂ«shiron tĂ« gjenerojĂ« njĂ« pĂ«rmbledhje ligjore. Por, mund tĂ« jetĂ« njĂ« veçori shtesĂ« nĂ« krijimin e pĂ«rmbajtjes imagjinare.

Për të hetuar se sa mirë është kjo, Nina Beguƥ, një studiuese në Universitetin e Kalifornisë, porositi 250 shkrimtarë njerëzorë në vitin 2019 dhe 80 modele gjeneruese të AI-së vitin e kaluar, për të shkruar tregime të shkurtra bazuar në replikat identike. Sfida ishte të riimagjinohej miti i Pigmalionit, në të cilin një njeri krijon një njeri artificial dhe bie në dashuri me të.

Beguƥ më thotë se ajo ishte e befasuar që përmbajtja e krijuar nga makina ishte më formulare dhe më pak imagjinative në strukturë, por gjithashtu më inteligjente. Në vend që të përforconin disa stereotipa shoqërorë, modelet dukej se i sfidonin ato. Në tregimet e tyre, për shembull, më shumë nga krijuesit ishin gra dhe më shumë nga marrëdhëniet ishin të të njëjtës gjini.

Ajo dyshon se kĂ«to rezultate pasqyrojnĂ« mĂ«nyrĂ«n nĂ« tĂ« cilĂ«n modelet janĂ« akorduar mirĂ« nga programuesit njerĂ«zorĂ«, megjithĂ«se Ă«shtĂ« e vĂ«shtirĂ« ta dimĂ« me siguri, sepse modelet janĂ« tĂ« padepĂ«rtueshme. Por, ajo sugjeron se ne kemi arritur njĂ« “kufi tĂ« ri” nĂ« shkrim, ku pĂ«rmbajtjet e krijuara nga njeriu dhe ato jonjerĂ«zore nĂ« fakt janĂ« shkrirĂ«.

Kjo ngre shqetĂ«sime se si kompanitĂ« dominuese tĂ« AI-sĂ« nĂ« ShBA po kodifikojnĂ« vlerat e kĂ«tij kufiri tĂ« ri, i cili mund tĂ« mos pĂ«rputhet me shoqĂ«ritĂ« e tjera. “A do tĂ« marrin kĂ«do nĂ«n kontroll kĂ«to modele dhe kultura hegjemonike?” – pyet ajo.

Nëse makinat përmirësojnë apo degradojnë vërtetësinë dhe cilat vlera njerëzore ato reflektojnë në mënyrë kritike, kjo varet nga mënyra se si ato janë projektuar, trajnuar dhe përdorur. Bëjmë mirë nëse i kushtojmë më shumë vëmendje. /Telegrafi/

The post A mund tĂ« jenĂ« makineritĂ« mĂ« “tĂ« vĂ«rteta” se njerĂ«zit? appeared first on Telegrafi.

Arti ekspresionist i Gjovalin Gjadrit

Nga: Valbona Quku

Me daljen nĂ« dritĂ« tĂ« dramĂ«s B2, veprimtarisĂ« letrare tĂ« Gjovalin Gjadrit i shtohet nji shtyllĂ« themelore qĂ« bashkĂ« me librin bestseller Letra grues seme tĂ« vdekun na shtojnĂ« kĂ«rshĂ«rinĂ« me kuptu ma mirĂ« inxhinierin enigmatik qĂ« diti me rreshtu si pak kush pĂ«rkushtime plot adhurim pĂ«r tĂ« dashtunĂ«n, gruen e tij tashma tĂ« vdekun. Shkrimtari i diskutimeve tĂ« thella mbi ekzistencĂ«n, pĂ«rzgjodhi shi tragjiken me coptue krejtĂ«sisht zemrĂ«n e tij, duke gjetĂ« kĂ«shtu arsye pĂ«r me vazhdue nji jetĂ« nĂ« suazĂ«n e normales, nĂ«n pektin e respektuem tĂ« nji tekniku veprat e tĂ« cilit do t’gĂ«zonin njohje dhe vlerĂ«sim deri nĂ« arenĂ«n ndĂ«rkombĂ«tare.

Gjovalin Gjadri dhe pena e tij kishin krijue katër letra simotra të letrave ma të bukra të shkrueme ndonjiherë, hymn tragjik mbi dashuninë e përjetshme, duke mos e lanë hartën letrare të Shqipnisë pa letra dashunie të nji stili Romeo e Zhuliete. I botuem për herë të parë në gjermanisht në vitin 1943, u desht me kalu ma se gjysmë shekulli para se libri të vinte i përkthyem pjesërisht në shqipen standarte në vitin 1997, e vetëm në vitin 2017 do i vinte lexuesit i përkthyem plotësisht në gegnishten letrare.

Normalisht lindin pyetjet:

– Kush asht Gjovalin Gjadri, kjo penĂ« e rafinueme qĂ« tragjikisht trazon shpirtin e lexuesit, duke e ban me mendu pĂ«r dritĂ«hijet e ekzistencĂ«s?

– A janĂ« kĂ«to dy vepra tĂ« vetmet qĂ« ai ka shkrue?

– A ka shkrue ai qĂ« nĂ« rininĂ« e hershme?

Gjovalin Gjadri lindi në Shkodër në vitin 1899; mbeti jetim në moshë të njomë dhe ka pas fatin me u shkollue në Kolegjin Saverian, të qytetit të lindjes. Në moshën 15-vjeçare shkon në Krems, Vjenë, me bursë studimi, deri në diplomimin si inxhinier në vitin 1925 nga Shkolla e Naltë Teknike e Vjenës.

Gjadri vjen në këtë jetë në nji kohë stuhish globale ku përleshen feudalizmi, kapitalizmi dhe idetë e reja bolshevike. Ai përjeton Luftën e Parë Botnore, Revolucionin Rus e më vonë dhe Luftën e Dytë Botnore. Vdekja dhe tragjedia e shoqnojnë autorin thuejse gjatë gjithë jetës së tij.

“Nuk kam atdhe” pranon i dorĂ«zuem Enriku, personazhi kryesor. Autori na prezanton nji personazh me elemente tĂ« qytetarit tĂ« botĂ«s, elemente kĂ«to tĂ« identifikueme qĂ« nĂ« lashtĂ«si nga filozofi grek Diogjin 412 para Krishtit, e ma vonĂ« nĂ« personalitete tĂ« shkencĂ«s dhe filozofisĂ« sĂ« shekullit tĂ« 20 si Albert Einstein, Immanuel Kant, Hugh Schonfield, Garry Davis etj. Nji rast i mirĂ«njohtun i nji qytetari tĂ« botĂ«s asht shkencĂ«tari nobelist Albert Einstein, ai besonte nĂ« paqen universale, pa nacionalizĂ«m dhe pa bomba atomike. Hipoteza e inxhinierit qĂ« u kthye nĂ« shkrimtar duke i dorĂ«zu lexuesit nji vepĂ«r tĂ« paharrueshme, e cila mbasi lexohet mbet si nji hije e lehtĂ« diku nĂ« koshiencĂ«, bjen poshtĂ« me botimin e dramĂ«s B2.

Dy veprat e Gjadrit megjithëse janë të shkrueme të paktën nji dekadë larg njena-tjetrës, posedojne të njajtin stil dhe intensitet mendimi. Ekziston mundësia të ketë shkrue edhe ma herët në rininë e tij, por si perfeksionist që ishte nuk e ka marrë guximin me i botu shkrimet e tija, të paktën deri kur jeta e vuni përballë përzgjedhjes, me vdekë duke ju bashkue së dashtunës apo me jetu tuj shkrue, tuj botue e tuj u djege për të.

Detajet sporadike të informacionit mbi krijimtarinë dhe jetën e autorit deri pak vite ma parë kanë kenë të pamjaftueshme me kuptue plotësisht formësimin dhe personalitetin e tij. Botimi i parë i dramës B2 vjen i shoqnuem me nji parathanie të thukët me informacion të gjanë e të saktë, që na ban me kuptue në linje lineare zhvillimin e jetës tragjike të Gjovalin Gjadrit.

“Rreziku i pĂ«rjashtimit pa tĂ« drejtĂ« apeli i rrin varĂ« mbi krye vetĂ« autorit tĂ« dramĂ«s gjatĂ« gjithĂ« jetĂ«s, lirinĂ« e sĂ« cilĂ«s ai e ruen me nji mburojĂ« ashpĂ«rsie karakteriale qĂ« e ndihmon me ruejt distancĂ«n e duhun me filistinizmin e pĂ«rbotshĂ«m qĂ« e rrethon. Çdo gja e randĂ«sishme tek ai e ka zanafillĂ«n mbrenda unit. Aty nis e pĂ«rfundon lufta, edhe pse ndonji betejĂ« zhvillohet jashtĂ« asaj pĂ«rmase tĂ« mbrendshme”, shkruen Ardian Ndreca autor i parathanies dhe pĂ«rkthyes i dramĂ«s.

Arti ekspresionist i Gjadrit lind si nji muzikë funebre që na lejon me andrrue ringjalljen e nji bote ma të mirë. Ai don, por nuk mundet me e besue Zotin; ai don por nuk mundet me e besue dashuninë e Tatjanës; ai e don aq fort vendin e vet, të cilit nuk mundet me i përkit tashma krejtësisht.

Drama B2 lëvron disa nga linjat themelore të shoqnisë së shekullit të 20 nganjëherë në mënyrë individuale e shpesh të ndërthuruna me njena tjetrën.

1. Linja e parë asht ajo e familjes, e ndërthurun me atë të dashunisë ndërmjet dy karaktereve kryesore Enrikut dhe Tatjanës. Preket, gjithashtu, vendi, roli dhe randësia e grues në familje dhe shoqni. Autori zgjedh me prue në skenë një familje jo konvencionale për kohën. Bahet fjalë për familjen e Tatjanës; ajo jeton me nanën dhe njerkun; baba biologjik i Tatjanes nuk jeton. Familja ban pjesë në një shtresë me nivel sipër mesatares, kjo vërehet nga veshjet, sjelljet dhe komunikimet mes tyne. Marrëdhania babë e bijë na ban menjëhere për vehte me ngrohtësinë, kuptimin dhe dashuninë konstante deri në fund. Marrëdhania mes Anna Feodorovnës dhe Aleksej Nikollajeviqit karakterizohet nga një mirësjellje dhe korrektësi e ftohtë, të cilën krejt familja duke përfshi edhe Tatjanën e pranon pa e vue në diskutim.

NĂ« dialogun e maposhtĂ«m mund tĂ« shohim njĂ« burrĂ« tĂ« qetĂ« dhe tĂ« lumtun aq sa mund tĂ« pretendohet nĂ« nji martesĂ« “nĂ«n kontratĂ«â€ dhe nji tĂ« ri qĂ« mundohet me gjetĂ« nji balancĂ« mes familjes qĂ« dĂ«shiron me formue me tĂ« dashtunĂ«n e zemrĂ«s dhe pozicionit tĂ« tij ndaj grues pa harrue “doket e vendit tĂ« tij”:

Aleksej Nikollajeviq (i qetë): Ka me të kalue gazi shpejt i dashun 


Aleksej Nikollajeviq: Hem, për shembull kur të martohesh!

Enriku: Kisha me dashtë mos me ba garë me ty për të ndejtunit nën pantofla të grues!

Për ma tepër Enriku i vumë në provë nga Aleksej Nikollajeviq bjen në pozicionin e nji burri të dashunuem që pretendon me e materializue pronësinë e grues së tij të premtueme, si të vetmen rasë të nji familjeje funksionale:

Enriku: Puna e martesës qëndron kështu: kur due un nuk don ajo e kur don ajo nuk due un!

Aleksej Nikollajeviq: Këto janë trille apo janë justifikime?

Enriku: Jo! S’e gjejmĂ« dot shtegun pĂ«r te njeni-tjetri.

Aleksej Nikollajeviq: KĂ«tĂ« s’e kapi dot. Tatjana asht e mrekullueshme!

Enriku: Pikërisht për këtë gja! Nji njeri i mrekullueshëm duhet sundue dhe lidhë, ndryshe zhgënjehet.

Enriku dhe Tatjana janë dy të rinj të dashunuem që e adhurojnë njeni-tjetrin. Dashunija e tyne asht një barkë e vogël me vela në oqeanin e tërbuem nga stuhitë që po përjetonte Europa e asaj kohe, ajo mundet me i çue shumë shpejt drejt shkatërrimit total. Të rinjtë të dehun nga aventura e ndjenjës nuk arrijnë me lexue qartë njeni tjetrin, njisoj si nji libër qe nuk mund të lexohet kur e kena ma afër se duhet. Tatjana me nji za të trishtë pyet babën e saj:

Më thuej pse piktori Aiëasoëski nuk i ka pikturue pamjet e tija të detit nën dritën e hanës?

Siç duket autori ka kenë njohës i mirë i artit, jetës dhe filozofisë të Aiëasoëskit nji nga mjeshtërit ma të mëdhenj të pikturës së ujnave detare.

Dy tĂ« rinjtĂ« e dojnĂ« njeni-tjetrin nĂ« plane tĂ« ndryshme tĂ« diktuem nga prejardhja dhe gjinija e tyne. Enriku e don aq shumĂ« TatjanĂ«n, sa dashunija e saj nuk i duket nĂ« tĂ« njatin nivel me atĂ« tĂ« tijĂ«n. Ndjenja e inferioritetit e shtyn nĂ« kĂ«rkimin e pseve tĂ« panumĂ«rta, dhe ma vonĂ« nĂ« largimin e pashmangshĂ«m. Ai lufton mes ndjenjĂ«s dhe detyrĂ«s “doket”qĂ« ka mbart me vehte nga vendlindja peshojnĂ« ma fort, pa e leju me gjetĂ« paqe. Tatjana nga ana tjetĂ«r don vetĂ«m me e jetu dashuninĂ« e saj me sy mbyllĂ«, sepse ndryshe mendimet munden me kenĂ« tĂ« zhurmshme e tĂ« papĂ«rballueshme.

2. Linja e dytë ka të bajnë me jetën profesionale të inxhinierit Enrik Vremida, përplasjet ideologjike, kapitalizmi, bolshevizmi dhe vendi i tij në shoqërinë ruse. Enriku asht i drejtpërdrejtë kur vjen rasa me mbajt qëndrim ai nuk flet me emocion por me një analizë të ftohtë dhe të qartë, duke mos përzi profesionalen me ndjenjat.

Enriku: Sepse, krejt e thjeshtë, profesioni i inxhinierit nuk e edukon zemrën, ai formon mendjen në mënyrë të njianshme.

Enriku: Asht e sigurtë që sistemi kapitalist që përfaqson vetëm klika monetare e interesa raciale e ashpërson luftën profesionale dhe e zhvendosë atë në nji terren jo fort të përshtatshëm përsa i përket ndershmënisë. Por këto rrethana nuk kushtëzojnë vetëm qëndrimin e inxhinierit ndaj jetës. Për këtë asht edhe nji moment tjetër që ka nji rol krejt të përcaktuem.

Enriku shumë shpejt do të ketë rastin të zhgënjehet nga bolshevizmi dhe metodat e tija të dhunshme, në përpjekje të implikimit të ideologjisë së tyne duke fillue me popullin rus:

ShokĂ«, kush s’i kupton idetĂ« tona nuk asht me ne! Ne s’mund ta bindim atĂ«! Rruga e krimit errĂ«son sytĂ« dhe shurdhon veshĂ«t! Ne kemi tĂ« drejtĂ«n me imponue vullnetin tonĂ«. Ne s’kemi frikĂ« me pĂ«rdorĂ« dhunĂ«n, madje ne bazohemi tek ajo. Me kĂ«tĂ« parim e kemi ça rrugĂ«n mes urisĂ« dhe mizerjes. Veç revolucioni i pĂ«rbotshĂ«m mund tĂ« sjellin paqen botnore.

3. Linja e tretë na shpalos diskursin mbi filozofinë dhe ekzistencializmin, duke u konkretizu tek raporti i Enrikut me Zotin. Autori zgjedh momentin ma delikat të ekzistencës, atë moment kur ndihet prania e vdekjes, mundësia për ta taku atë mund të shfaqet nga çasti në çast. Frika si mjet dhune e nënshtrimi nuk i shkon përshtat Enrikut, ai mban qëndrime të ngurta dhe nuk arrin me falë ato që i vodhën fmininë:

Dashunia nuk vendosĂ« kushte! Jam gati me pranue nji Zot. Por jo atĂ« tandin. S’due me e fitue Parrizin prej frikĂ«s sĂ« Zotit, por jam gati me shkue nĂ« Ferr pĂ«r hatĂ«r tĂ« dashunisĂ« pĂ«r Hyun.

Prej dashunisë jam ba i devotshëm. Hareja kumbonte tek un psalmet e saja. Priftin, përndryshe të urryem, e ndigjoja me dëshirë tek fliste për të, për Zojën. Tregonte për mrekullina përrallore të shejtnores së Lourdes. E un besoja në mrekullina, për hatër të dashunisë së Zojës.

A ke pa ndonjiherë nji fëmijë të vorfën tue qa? Vetëm këtë të pyes, kurrgja tjetër! Loti rrumbullakoset plot me mjerim, ai ka në vetvete nji botë me dhimbje. Tek ai resa e skamnorëve shkrihet në asgja. Qaj me lotët e nji fëmije të këtillë e ke me u ba edhe ti nji bolshevik.

Ky dialog ka nota të dukshme autobiografike, asht Gjovalin Gjadri që dialogon me ndërgjegjen e tij dhe në fund ai nuk jep një përgjigje përfundimtare, dialogu mbetet i hapun për lexuesin me e plotësue në vijim:

Papritmas kam kaq frikë. Terri më rrethon, zbraztia, asgjaja, diçka e tmerrshme si asgjasimi i jetës më afrohet pandalshmënisht.

Dinamizmi asht prezent gjatë gjithë dramës duke përdor shpesh ironinë apo humorin e hollë gjatë replikave, duke ndryshu tensionin e momentit në funksion të përqëndrimit në detaje të ndryshme apo duke ndryshu dritë hijet e mbrendshme të karaktereve. Personazhet dytësore janë të zgjedhuna me shumë kujdes. Me anë të nji qasje persistente në nji kohë të shkurtë, duke dhanë efekte të menjëhershme në zhvendosjen e vëmendjes tek një topik tjetër i parapërcaktuem.

Babushka me ironine dhe humorin e saj original, na jep figurën e përvujtun të nji dadoje me dashuni amnore që kujdeset për Enrikun jo vetëm nga ana materiale por edhe nga ajo shpirtnore.

Ipeshkvi Brisanski ngulmon me e kthye Enrikun në rrugën e drejtë të shpëtimit e përkushtimit ndaj zotit, zakonisht te pashmangshëm në pozicionin e tij të pashpresë ku asgjesimi total shihet si eminent.

Grupi rinor me të cilin shoqnohet Enriku shfaq herë mbas here elemente të lëvizjes feministe. Lirija e vajzave në veshje, në vendimmarrje si edhe respekti ndaj tyne i gjinisë mashkullore janë të mirëprituna por të trajtume në nji dritë të lehtë dyshimi nga autori. Janë këto elemente që paraprijnë revolucionin seksual të viteve në vijim.

Në skenën e fundit na shfaqen Enriku dhe Tatjana në nji dialog të ngarkuem nga ana sentimentale, në një ambiancë melankolike që e ban të vështirë për spektatorin mos me lotu. Ata arrijnë me mbledh nji tufë kujtimesh nga dashnija e tyne e vrame prej kushteve dhe shoqnisë ku jetojnë. Lotët e tyne të vokët e fjalët e ambla janë dëshmi e qartë se shpirti i tyne nuk asht bjerr. Tatjana dhe Enriku e ruajnë me fanatizëm hinin e nxehtë, të dashunisë së tyne të fikun. Humanizmi dhe mirësia e tyne triumfon kësaj here mbi tragjedinë e tyne personale.

Gegnishtja me prezencĂ«n e saj thekson hijshĂ«m aromat, ngjyrat dhe shijet nĂ« skenĂ«, duke komplimentu skenografinĂ«, muzikĂ«n dhe dritĂ«n qĂ« sĂ« bashku formĂ«sojnĂ« panoramĂ«n elegante tĂ« viteve ‘20. Zhandri i dramĂ«s na falenderon kandshĂ«m tuj u shtye nga mungesa e forcueme ndĂ«r vite.

Drama B2 vjen vrullshĂ«m si njĂ« uragan i fuqishĂ«m shkatrrimtar mbi tĂ« gjitha “tokat e premtueme”, tĂ« cilat i refuzohen autorit nga vetĂ« jeta. E megjithatĂ« çdo mendim, diskurs apo replikĂ« pĂ«rçon ndjenja tĂ« forta qĂ« burojnĂ« nga dashunija e tij e madhe pĂ«r jetĂ«n, njerĂ«zit, atdheun dhe humanitetin nĂ« pĂ«rgjithsi. Ky uragan e ka emnin “Gjovi Maranaj”. /Gazeta “Panoram”/

 

The post Arti ekspresionist i Gjovalin Gjadrit appeared first on Telegrafi.

Rusia po peshon kostot dhe përfitimet e hakmarrjes

Nga: Hanna Notte / The Financial Times
PĂ«rkthimi: Telegrafi.com

GjatĂ« njĂ« vizite nĂ« ShBA kĂ«tĂ« javĂ«, presidenti ukrainas Volodymyr Zelenskyy do tĂ« prezantojĂ« “planin e tij tĂ« fitores” pĂ«r t’i dhĂ«nĂ« fund luftĂ«s sĂ« RusisĂ« kundĂ«r vendit tĂ« tij. NĂ« qendĂ«r tĂ« planit ka tĂ« ngjarĂ« tĂ« jetĂ« kĂ«rkesa qĂ« administrata Biden tĂ« heqĂ« kufizimet pĂ«r pĂ«rdorimin nga Ukraina tĂ« Sistemeve Raketore Taktike Ushtarake (ATACMS), pĂ«r tĂ« goditur thellĂ« nĂ« territorin rus. Kievi pohon se sulmet me rreze tĂ« gjatĂ« do t’i mundĂ«sonin asaj tĂ« shkatĂ«rronte infrastrukturĂ«n logjistike, pistat ajrore dhe pozicionet e artilerisĂ« dhe raketave tĂ« RusisĂ«.

Debati pĂ«r dhĂ«nien e lejes UkrainĂ«s pĂ«r tĂ« kryer sulme tĂ« tilla varet jo vetĂ«m nga pĂ«rfitimet ushtarake, por edhe nga pikĂ«pamjet e ndryshme mbi rreziqet e hakmarrjes ruse. Disa argumentojnĂ« se ofensiva e vazhdueshme e UkrainĂ«s nĂ« Kursk dhe sulmet e fundit me dronĂ« kundĂ«r depove tĂ« mĂ«dha tĂ« municioneve ruse, janĂ« prova se “vijat e kuqe” tĂ« RusisĂ« janĂ« thjesht fjalĂ« boshe. TĂ« tjerĂ«t shqetĂ«sohen se nĂ«se raketat ATACMS ose ato britanike “Storm Shadow” bien rrĂ«ke nĂ« territorin rus, Moska mund ta pĂ«rshkallĂ«zojĂ« konfliktin horizontalisht ose vertikalisht. Kjo mund tĂ« pĂ«rfshijĂ« zgjerimin e armiqĂ«sive me PerĂ«ndimin, pĂ«r shembull duke ndihmuar hutĂ«t tĂ« sulmojnĂ« anijet detare nĂ« Lindjen e Mesme, ose mund ta afrojĂ« mĂ« pranĂ« pĂ«rdorimin e njĂ« arme bĂ«rthamore nĂ« EvropĂ«.

Rusia, megjithatĂ«, pĂ«rballet me dilemat e veta nĂ« peshimin e mĂ«nyrĂ«s dhe vendit ku tĂ« hakmerret. MbĂ«shtetja serioze pĂ«r hutĂ«t do t’i kushtonte MoskĂ«s marrĂ«dhĂ«niet me palĂ«t e treta – kryesisht ArabinĂ« Saudite dhe Emiratet e Bashkuara Arabe – tĂ« cilat kanĂ« qenĂ« tĂ« rĂ«ndĂ«sishme pĂ«r mbijetesĂ«n e saj ekonomike gjatĂ« luftĂ«s. Koordinimi me shtetet e Gjirit nĂ« OPEC+ i ka dhĂ«nĂ« RusisĂ« njĂ« ndikim mbi tregun e naftĂ«s, ndĂ«rsa Emiratet e Bashkuara Arabe janĂ« shfaqur si njĂ« kanal vendimtar pĂ«r pĂ«rpjekjet ruse pĂ«r tĂ« shmangur sanksionet perĂ«ndimore.

Transferimet e mëdha të armëve për hutët nuk do të rrezikonin vetëm acarimin e udhëheqësve të Gjirit, por edhe të Xi Jinpingut: Kina merr pjesën më të madhe të naftës së saj nga Lindja e Mesme dhe anijet e saj tashmë janë sulmuar në Detin e Kuq, pavarësisht premtimeve të hutëve për kalim të sigurt.

Përshkallëzimi vertikal kundër mbështetësve të Ukrainës nuk do të shoqërohej me të njëjtat rreziqe për partnerët jo-perëndimorë të Rusisë. Nëse administrata Biden heq veton për sulmet me rreze të gjatë, Rusia mund të zgjerojë operacionet e saj të sabotimit, spiunazhit dhe dezinformimit në Evropë.

Ajo gjithashtu mund tĂ« kĂ«rkojĂ« mĂ«nyra shtesĂ« pĂ«r tĂ« nxitur frikĂ«n pĂ«r luftĂ«n bĂ«rthamore. Pas kĂ«rcĂ«nimeve tĂ« shumta pĂ«r apokalips bĂ«rthamor, Moska tani po pĂ«rgatit njĂ« pĂ«rditĂ«sim tĂ« doktrinĂ«s sĂ« saj bĂ«rthamore, ndoshta pĂ«r tĂ« ulur pragun pĂ«r pĂ«rdorimin e saj, ndĂ«rsa herĂ« pas here lĂ« tĂ« kuptohet se mund tĂ« kryejĂ« ndonjĂ« test. MegjithatĂ«, ky pĂ«rshkallĂ«zim vertikal ka edhe kosto pĂ«r MoskĂ«n. Ai mund tĂ« shqetĂ«sojĂ« jo vetĂ«m KinĂ«n, por edhe shumĂ« “tĂ« varfĂ«r” bĂ«rthamorĂ« nĂ« “jugun global”, vendet qĂ« Rusia po i tĂ«rheq drejt rendit tĂ« saj ndĂ«rkombĂ«tar pas-perĂ«ndimor, pa arritur domosdoshmĂ«risht qĂ«llimin e saj pĂ«r tĂ« zvogĂ«luar mbĂ«shtetjen pĂ«r UkrainĂ«n.

Shtetet perĂ«ndimore nuk janĂ« tĂ« vetmet qĂ« pĂ«rballen me dilemat pĂ«r hapat e tyre tĂ« ardhshĂ«m nĂ« lidhje me UkrainĂ«n. Kostot shtesĂ« dhe pĂ«rfitimet e pasigurta mund tĂ« zbuten pĂ«rballĂ« zgjedhjes sĂ« RusisĂ« pĂ«r pĂ«rshkallĂ«zim serioz horizontal ose vertikal – veçanĂ«risht pasi Vladimir Putin mbetet i bindur pĂ«r perspektivat afatmesme tĂ« fitores sĂ« RusisĂ« nĂ« UkrainĂ«.

Kjo nuk do të thotë që përshkallëzimi horizontal nuk është i mundshëm, as që skenari i fundit bërthamor nuk ekziston: nëse Rusia e ndien veten të kërcënuar seriozisht në Ukrainë, faktorët që aktualisht favorizojnë kufizimin mund të bëhen më pak të rëndësishëm. Ndërsa Putini përballet me kufizime në opsionet për përshkallëzim, kjo nuk duhet të çojë në nënvlerësimin e ndikimit të veprimeve të tij. Ngjitja e Rusisë në shkallët e përshkallëzimit mund të krijojë një mjedis global bërthamor edhe më të rrezikshëm. /Telegrafi/

 

 

The post Rusia po peshon kostot dhe përfitimet e hakmarrjes appeared first on Telegrafi.

PRIJMË N’VALLE DERI T’SOSET DASHNIA

Titulli origjinal: “Dance me to the end of love”
Nga: Leonard Cohen
PĂ«rktheu: Besnik Hamiti

Violina zjarr tĂ« marrĂ« kur t’mĂ« shfaqĂ«sh bukurinĂ«
Kalomë përtej frikës, sa të gjej qetësinë
Më ngrij si një degë ulliri e pëllumb udhërrëfyes bëhu
PrijmĂ« n’valle deri t’soset dashnia
PrijmĂ« n’valle deri t’soset dashnia

Oh, mĂ« le tĂ« shoh bukurinĂ« tĂ«nde, kur s’ka kĂ« pĂ«rreth
Më le të ndjej si lëviz siç bëjnë në Babiloni
M’i zbulo gjĂ«rat kufijt veç unĂ« qĂ« ua di
PrijmĂ« n’valle deri t’soset dashnia
PrijmĂ« n’valle deri t’soset dashnia

Prijmë tash në këtë dasmë, vallëzo e mos u ndal
PrijmĂ« n’valle, ndjeshĂ«m dhe vallĂ«zo pa pra
Të dy jemi nën dashurinë tonë, të dy jemi përmbi
PrijmĂ« n’valle deri t’soset dashnia
PrijmĂ« n’valle deri t’soset dashnia

PrijmĂ« n’valle, drejt fĂ«mijĂ«ve qĂ« kĂ«rkojnĂ« t’vinĂ« nĂ« kĂ«tĂ« botĂ«
PrijmĂ« n’valle nĂ«pĂ«r perde qĂ« puthjet tona i kanĂ« vjetrue
Ngrehe tendën e strehës, edhe pse çdo fije është këputë
PrijmĂ« n’valle deri t’soset dashnia

The post PRIJMË N’VALLE DERI T’SOSET DASHNIA appeared first on Telegrafi.

❌